Genieten in de natuur...

14 augustus 2019 - Ngaramtoni, Tanzania

'Over een weekend vol met genietmomentjes in de prachtige natuur van Tanzania.'

Zaterdagochtend zouden we om een uur of half 10 vetrekken. Natuurlijk werd dat een uurtje later. Ik rekende er trouwens al op want zelf was ik ook niet om half 10 klaar voor vertrek ;-P. Waar we heen gingen was voor mij nog steeds een raadsel. Onderweg kochten we een lunchpakket. Met voor mij een heuse appel, want Charles dacht dat ik die toch wel heel erg moest missen. Dat was niet persé het geval, qua eten mis ik eigenlijk nog niks. En het fruit hier smaakt juist zoveel beter! We bleken een bezoek te brengen aan Lake Duluti in Tengeru. Een prachtig kratermeer ontstaan uit een vulkanische berg. We maakten een wandeling door het bos, rondom het meer. Een ideale morning exercise, na de wandeling was er tijd om te relaxen en te genieten van ons lunchpakket. Na de lunch vertrokken we naar Arusha om een cadeau voor de jarige teacher Maureen te kopen. Om vervolgens een onaangekondigd bezoekje aan haar huis te brengen. Daar kregen we een mega zoete taart en cola voorgeschoteld. Erg leuk om te zien hoe ze woont en fijn ook om te horen dat ze blij was me te zien. Bijzonder om ook haar dochtertje Angel te ontmoeten. Thuis kreeg ik zoete aardappel als late lunch, waste ik mijn kleren en hielp ik Mary met het poetsen en opruimen van de kinderkamers.

Zondag werd een dag om te relaxen. Boekje lezen, was opvouwen en na de lunch maakten we een warme wandeling. Zo bijzonder hoe groot verschil er is in tempratuur met vorig jaar. Isa en ik liepen wat rond in de omgeving en namen een kijkje op school. Gisteren waren ze weer bezig geweest met de constructie dus we waren wel benieuwd. Toen ging mijn telefoon... of we ook begeleiding nodig hadden bij onze wandeling. Uh, nou nee volgens mij ben ik hier zelf al aardig thuis. Zelfs de verschillende short cuts zijn mij niet meer vreemd. Aan eind van de middag toverde ik thuis de voorleesboeken te voorschijn. Dat resulteerde in zo'n 1,5 uur voorlezen. Heerlijk met de kindjes dichtbij mij. Na het eten optijd in bed gekropen want morgen gaat al vroeg de wekker.

Maandag was er geen school, het was één of andere moslimfeestdag en dus besloten Isa en ik dat het tijd was voor een excursie. Samen met sir Nanyaro (een vriend van Charles) gingen we op weg naar Materuni. Na zo'n twee uur in de auto begonnen we aan een flinke hike naar de waterval. Dit was het echte werk... wat een klim zeg. Het uitzicht op de 90 meter hoge waterval was prachtig. Na de fikse klim terug brachten we een bezoek aan een koffie demonstratie. We kregen de nodige uitleg, pelden de bonen, schiften de vellen, roosterden en stampten ze fijn. Dit alles vergezeld met liedjes en klapritmes. Toen was het tijd om de koffie te proeven... Ahum, kan ik dit deel ook overslaan... Nee natuurlijk en dus dronk ik keurig mijn kop leeg. En geloof het of niet, het was niet eens smerig. Terug in Ngaramtoni aten we een late lunch in PaJoWa en hielpen we nog even op de boardingschool. Terug thuis werden we opgewacht door de kids die al knuffelend in onze armen sprongen. We speelden een rollenspel met ze en natuurlijk kon ik het niet laten om het enigzins te verdiepen met mijn teachersbloed. Moe en voldaan kropen we ons bedje in.

Op naar een nieuwe week @ school. Een vreemde week aangezien de meeste kinderen vakantie heb. Oh en daarnaast ook mijn laatste week (snik). Ik ben heel benieuwd hoe het zal zijn, de 1e workshop is voorbereid... We gaan het zien!

1. Pa en Ma:
    14 augustus 2019
    Fijn om ook te genieten van de omgeving . Ja dat wordt koffie drinken
  2. Sandra:
    14 augustus 2019
    De tijd vliegt als je het naar je zin hebt! Geniet van alles deze week om weer aan prachtige herinneringen te kunnen denken als je hier weer bent!
  3. Jurjen:
    15 augustus 2019
    De eerstvolgende keer breng ik je een kopje koffie i.p.v. thee 😉.
    Geniet nog maar lekker van je laatste week, en laat de mensen daar genieten van jouw aanwezigheid!