Een weekend vol avontuur...

1 augustus 2019 - Ngaramtoni, Tanzania

'Over mijn 2e weekend hier. Eentje vol avontuur en activiteit.'

Zaterdagochtend ging ik naar school, na eerst even een klein beetje uitgeslapen te hebben. Daar even in verschillende klassen gekeken en hier en daar geholpen met de remediëring. Om vervolgens na 2,5 uur met een smoes weer te vertrekken. Paskazia had Lynn en mij gevraagd om rond een uur of 11 thuis te zijn. De vrouw voor het restaurant zou komen proefkoken, maar Charles mocht dit niet weten. Anna was inmiddels al wel op de hoogte, voor haar kun je ook echt geen geheimen bewaren. Die kijkt dwars door je heen! Terwijl de vrouw druk aan het koken was vond ik tijd om mijn observaties uit te werken. Na ruim 2 uur was onze lunch klaar en testen we de kwaliteiten van deze vrouw. Wat ons betreft met vlag en wimpel geslaagd!

Rond een uur of 4 kwamen twee leerkrachten (Vicky en Kasase) ons halen voor een uitje. Waarnaartoe? Daar hadden we toen nog geen flauw idee van. Kasase wist een short cut, maar zoals zo vaak hier werd de short cut een long cut. Na zo'n twee uur wandelen kwamen we uit op dat wat een koffieplantage zou moeten zijn. Veel meer dan wat planten zagen we niet, maar wat hadden we een lol tijdens de wandeling. En dat is dan misschien nog wel belangrijker dan het eindresultaat. Voor de terugweg namen we een dalla dalla, dat was stiekem wel een cadeautje. Thuis nog even gespeeld en na het eten een stukje film gekeken en toen snel mijn bedje ingekropen.

Samen met Lynn en Charles ging ik zondagochtend naar de kerk. Het zou een korte dienst worden, de pastor had nog andere plannen. We zouden ons aan het schema houden. Schema? In Afrika? Je raadt het al, het werd een dienst van 4 uur en 15 minuten. Maar ik genoot. Onderweg naar de kerk pikten we een familie op en maakten we nieuwe vrienden. Aangezien Charles alles ging vertalen, ontfermde deze familie zich over ons. Het zoontje zat afwisselend bij Lynn en mij op schoot. Er werd gezongen, gebeden en een persoonlijk verhaal vertelt. We dansten en zwaaiden vrolijk mee met een sjaal. Het was niet alleen maar mooi. Soms ook heftig, er vielen mensen neer... uit geloof dat de duivel in hun lichaam zat en ze zichzelf op deze manier reinigen. Zo halverwege de dienst moesten we allemaal naar voren komen, we stonden dicht bij elkaar en zongen en dansten samen. Op dat moment kreeg ik een babytje in mijn armen. Dat na een uurtje bij mij op schoot in slaap viel. Aan het eind van de dienst werden een aantal kinderen gezegend, waaronder het babytje dat ik op schoot had. Dat was een bijzondere ervaring.

Terug thuis stond de spaghetti al klaar als lunch. Na de lunch nam Charles ons mee op sleeptouw. Opnieuw een groot avontuur aangezien we geen flauw idee hadden van waar we naartoe gingen. Charles zelf trouwens ook niet.. maar hé Hakuna Matata. Het werd een middagje autorijden. We kwamen uit in één of ander natuurpark, waar we giraffen en zebra's zouden moeten zien. Maar het enige wat we zagen was een golfbaan... Niet zomaar eentje, nee een super de luxe. Dus Gerard als je me ooit komt opzoeken als ik hier woon ;), dan kun jij zeker je lol op! Neem dan wel een flinke duit mee ;) Op de terugweg toonden dan eindelijk een aantal dieren zich aan ons. De dik dik, de eekhoorn, aapjes en prachtige vogeltjes. Terug in Ngaramtoni brachten we nog even een bezoekje aan de school om e.e.a. te regelen. En toen was het weekend alweer voorbij!

1. Joyce Travaille:
    1 augustus 2019
    Wat een avonturen! Fijn om te lezen dat je volop geniet! 😘
  2. Pa en Ma:
    1 augustus 2019
    En daar zit je dan met een kleine op schoot 😂😂😂
  3. Gerard:
    1 augustus 2019
    Ja ik zag de baan al liggen en zag er super uit! Ik beloof dat, als ik je kom opzoeken 🏡 ik een zak met geld meeneem 😀👍🏻
  4. Marieke:
    1 augustus 2019
    Wat heerlijk dat iedereen elkaar verrast 👍👍
  5. Groetjes Greta:
    2 augustus 2019
    Super wat weer een prachtig verhaal en dan al die verrassingen geniet er nog maar van